Bagom black friday: Historien om verdens største udsalgsdag

Bagom black friday: Historien om verdens største udsalgsdag
Annonce

Hvert år, når november går på hæld, forvandles butikker og webshops verden over til et sandt mekka for tilbudsjægere. Black Friday er blevet synonym med massive rabatter, lange køer og en nærmest elektrisk stemning, hvor forbrugerne står klar til at gøre årets bedste kup. Men hvordan opstod egentlig denne voldsomme udsalgsdag, som i løbet af få årtier har indtaget hele kloden – og hvad betyder Black Friday for både forbrugere og butikker?

I denne artikel går vi bagom Black Friday og dykker ned i historien bag verdens største udsalgsdag. Vi ser nærmere på, hvordan den opstod, hvordan den fik sit karakteristiske navn, og hvordan den har bredt sig langt ud over USA’s grænser. Du kan også læse om de mest spektakulære rekorder, de vilde historier og ikke mindst, hvordan Black Friday har påvirket det danske forbrug. Til sidst kaster vi et kritisk blik på bagsiden af shoppingfesten og stiller spørgsmålet: Har Black Friday en fremtid, eller er den på vej til at ændre karakter?

Tag med på en rejse gennem Black Fridays fascinerende – og til tider kontroversielle – historie.

Oprindelsen af Black Friday – Fra kaos til tradition

Black Friday har sine rødder i USA og kan spores tilbage til midten af det 20. århundrede, hvor dagen efter Thanksgiving blev et uofficielt startskud på juleshoppingen. I begyndelsen var Black Friday præget af kaotiske scener med store menneskemængder, der strømmede til butikkerne tidligt om morgenen for at sikre sig de bedste tilbud.

Forretningerne åbnede tidligere og tidligere, og tilbuddene blev mere ekstreme, hvilket førte til overfyldte butikker, lange køer og til tider tumultagtige situationer. Med årene udviklede dagen sig dog fra at være en engangsforestilling af kaos til en veletableret tradition, hvor både forretninger og forbrugere forberedte sig med strategier og planlægning.

I dag er Black Friday ikke bare en dag med vilde tilbud, men et fænomen, der markerer begyndelsen på årets største udsalgsperiode og samler millioner af mennesker – både online og i fysiske butikker – i jagten på gode handler.

Hvordan Black Friday fik sit navn

Selvom mange i dag forbinder Black Friday med gode tilbud og store rabatter, har selve navnet en noget mørkere oprindelse. Udtrykket “Black Friday” blev første gang brugt i 1960’ernes Philadelphia, hvor politiet beskrev den kaotiske dag efter Thanksgiving, hvor massive menneskemængder strømmede ind til byen for at shoppe og overvære den årlige Army-Navy fodboldkamp.

Den voldsomme trafik, lange køer og øget kriminalitet gjorde det til en sort dag for byens ordensmagt, der knap kunne følge med.

Med tiden tog butikkerne udtrykket til sig, men de ændrede forklaringen til noget mere positivt: I regnskabsbøger blev sorte tal brugt som symbol på overskud, så Black Friday blev også fortalt som dagen, hvor butikkerne gik fra røde tal (underskud) til sorte tal (overskud) takket være det store salg. Dermed fik navnet en ny og mere festlig betydning, som vi kender det i dag.

Udbredelsen til resten af verden

Mens Black Friday oprindeligt var et amerikansk fænomen, tog det ikke mange årtier, før konceptet begyndte at sprede sig til resten af verden. Drivkraften bag denne udbredelse har i høj grad været globaliseringen og den stigende indflydelse fra amerikansk kultur, som især via film, tv-serier og ikke mindst internethandel har præget forbrugsmønstre i mange lande.

Internationale detailkæder som Amazon og Apple var blandt de første til at lancere Black Friday-tilbud uden for USA, hvilket satte skub i en global bølge af udsalg og tilbud i slutningen af november.

I Storbritannien blev Black Friday for alvor introduceret i 2010’erne, og siden har det bredt sig til store dele af Europa, Australien, Sydamerika og endda lande i Asien og Afrika. Ofte tilpasses Black Friday dog de lokale handels- og kultursammenhænge; for eksempel har Frankrig oplevet debat om, hvorvidt udsalgsdagen harmonerer med lokale traditioner, mens lande som Brasilien har gjort Black Friday til en af årets største shoppingdage, både online og i fysiske butikker.

I nogle lande har Black Friday endda affødt tilsvarende udsalgsdage, som for eksempel Singles’ Day i Kina.

Udbredelsen er samtidig blevet forstærket af sociale medier og digitale markedspladser, der gør det muligt for både små og store virksomheder at tilbyde Black Friday-rabatter til kunder over hele verden. På trods af kulturelle forskelle og varierende grad af opbakning, står det klart, at Black Friday i dag er et globalt fænomen, der markerer starten på den hektiske juleshopping – uanset hvor i verden, man befinder sig.

De største rekorder og vilde historier

Når det gælder Black Friday, er det næsten kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke rekorder der kan slås, og hvilke vilde historier der opstår. Hvert år bliver dagen nemlig et globalt kapløb om at tiltrække flest kunder og sælge for flest penge på kortest tid.

I USA, hvor fænomenet har sine dybeste rødder, blev der i 2022 sat rekord med et online-salg på over 9 milliarder dollars alene på Black Friday – og det til trods for, at mange butikker også havde massive tilbudsdage både før og efter.

Det er dog ikke kun de astronomiske salgstal, der gør Black Friday bemærkelsesværdig; det er også de ekstreme scener, som dagen har skabt.

Der findes utallige eksempler på mennesker, der har overnattet i dagevis foran butikker for at sikre sig de bedste tilbud, og videoer af kunder, der stormer ind i butikker ved åbningstid, er nærmest blevet et fast indslag på sociale medier hvert år.

I 2008 gik det så galt, at en Walmart-medarbejder i New York-området mistede livet, da en utålmodig menneskemængde væltede dørene og trampede ham ned i jagten på billige fladskærms-tv.

I Storbritannien har Black Friday også skabt kaotiske scener med politiudrykninger og slagsmål mellem kunder over nedsatte elektronikvarer. Men det er ikke kun de fysiske butikker, der sætter rekorder – e-handel har de seneste år overhalet de traditionelle butikker, og både Amazon og Alibaba har slået egne salgsrekorder gang på gang.

I 2021 solgte Amazon over 100.000 varer i minuttet på sit højeste under Black Friday-weekenden, og i Kina har Singles’ Day – en slags “kinesisk Black Friday” – endda overgået den amerikanske pendant med svimlende 84 milliarder dollars i omsætning på én dag.

Der florerer også vilde historier om folk, der har købt alt fra biler til luksusrejser til spotpris på Black Friday, og om butikker, der er løbet tør for varer på under en time. Black Friday er kort sagt blevet en dag, hvor rekorder bliver slået, og hvor både forbrugere og butikker tager alle midler i brug for at sikre sig en bid af det enorme udsalgsboom – ofte med både spektakulære og bizarre historier til følge.

Black Friday i Danmark – hvad betyder det for forbrugerne?

Black Friday har på få år forvandlet danskernes måde at handle på. For mange forbrugere betyder dagen en oplagt mulighed for at gøre et kup og købe varer, de ellers ikke ville have råd til.

Både butikker og webshops lokker med store rabatter, og det har gjort Black Friday til årets største handelsdag i Danmark. Forbrugerne planlægger ofte indkøbene i god tid, sammenligner priser og holder øje med tilbudsaviser og online prissammenlignere for at sikre sig de bedste deals.

Samtidig har Black Friday også påvirket julegaveindkøbene, da mange vælger at købe gaverne på forhånd og dermed spare penge. På den måde har dagen ikke kun ændret danskernes forbrugsmønstre, men også rykket ved den traditionelle julehandel.

Kritik og kontroverser: Bagsiden af Black Friday

Selvom Black Friday for mange forbindes med gode tilbud og spænding, er dagen ikke uden kritik og kontroverser. Mange forbrugere og eksperter har påpeget, at rabatterne ofte er mindre imponerende, end de ser ud til – nogle butikker hæver ligefrem priserne op til dagen for at kunne annoncere større besparelser.

Derudover kritiseres Black Friday for at fremme overforbrug og unødvendigt køb af varer, hvilket har en negativ indvirkning på både privatøkonomien og miljøet.

Billeder af kaotiske scener fra butikker, hvor kunder skubber og slås om de bedste tilbud, har også været med til at kaste et kritisk lys over begivenheden.

Endelig har arbejdsforholdene for ansatte i detailbranchen været genstand for debat, da presset for at levere hurtig service og lange åbningstider kan gå ud over de ansattes trivsel. Alt i alt har Black Friday ikke kun sat fokus på fordele for forbrugerne, men også på de udfordringer og dilemmaer, som udsalgsdagen fører med sig.

Fremtiden for Black Friday – forandring eller forsvinden?

Selvom Black Friday fortsat er en af årets største handelsdage, står konceptet over for markante forandringer. De seneste år har flere butikker og forbrugere taget afstand fra det ekstreme forbrug og de kaotiske scener, som tidligere har præget dagen.

Bæredygtighed og ansvarligt forbrug fylder mere i samfundsdebatten, hvilket får både virksomheder og kunder til at overveje, om det store udsalgsræs stadig er tidssvarende. Samtidig ser vi en bevægelse mod længere udsalgsperioder, hvor Black Friday strækkes over en hel uge eller endda en måned – ofte under navne som Black Week eller Black Month.

Sammen med den stigende popularitet af onlinehandel, gør det selve fredagens betydning mere udvandet.

Fremtiden for Black Friday kan derfor meget vel være præget af mindre fokus på én enkelt dag og mere på digitale tilbud, bæredygtige alternativer og nye måder at appellere til bevidste forbrugere på. Spørgsmålet er ikke nødvendigvis, om Black Friday forsvinder, men snarere hvordan dagen – og hele udsalgsfænomenet – vil tilpasse sig nye tider og værdier.

CVR-Nummer DK37407739